دومین دوره نمایشگاه آبادیران از ۲۲ تا ۲۵ خرداد، با حضور ۲۸۱ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور، ۲۰ گروه جهادی و مردمی، ۴۵ نهاد و دستگاه اجرایی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

پوستر دومین نمایشگاه ملی آبادیران

در نشست خبری دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران که روز شنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، حمیدرضا شکری، دستیار مردمی سازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مدیر دبیرخانه برنامه ملی آبادیران درباره حوزه‌های برگزاری نمایشگاه عنوان کرد: مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا؛ کشاورزی، دامپروری و شیلات؛ اشتغال کوچک مقیاس؛ سلامت، بهداشت و توانبخشی و صنایع نرم و آموزشی حوزه‌های این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.

شکری با اشاره به حضور ۳۴۶ شرکت و نهاد در نمایشگاه نیز توضیح داد: ۲۸۱ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور، ۲۰ گروه جهادی و مردمی، ۴۵ نهاد و دستگاه اجرایی در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.

رو نمایی از مجموعه‌های دانش‌بنیان مردم‌نهاد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور نیز در این نشست از برنامه‌ریزی این معاونت برای اضافه کردن هویتی جدید در حوزه دانش‌ بنیان‌ها تحت عنوان «مجموعه‌های دانش‌بنیان مردم‌نهاد» خبر داد و گفت: بازیگران اصلی این حوزه مردم هستند.

روح الله دهقانی با بیان اینکه تصمیم گیری برای ایجاد مجموعه‌های دانش بنیان مردم نهاد به دنبال همفکری با نخبگان و مطالعه کشورهای موفق دنیا انجام شده است، بیان کرد: به این ترتیب این هویت در کنار شرکت‌های دانش بنیان و شرکت های خلاق به عنوان سومین حوزه از امروز در نشست دومین نمایشگاه آبادیران در معاونت علمی رونمایی می‌شود.

به گفته وی با حضور مردم اقتصاد دانش‌بنیان شکل خواهد گرفت، چراکه در غیر اینصورت فقط با چند طبقه خاص یا شکاف طبقاتی مواجه خواهیم شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: برنامه ملی آبادگران نیز با هدف مردمی سازی نوآوری راه‌اندازی شد و در نمایشگاه اول نیز در سال گذشته ارتباطات بسیار مناسبی با گروه‌های جهادی و مردمی شکل گرفت.

برگزاری نمایشگاه آبادیران از ۲۲ تا ۲۵ خرداد در مصلی

محمدصادق سبط الشیخ انصاری، معاون راهبردی پارک‌ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی نیز با اشاره به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ملی آبادیران افزود: این برنامه با هدف پیشرفت و آبادانی کشور و در راستای رفع چالش‌های مناطق محروم و روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار با تکیه بر ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و نیز سایر ارکان زیست‌بوم نوآوری و فناوری طراحی شده است.

وی با بیان اینکه تحقق اهداف آبادیران نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و فعالان حوزه‌های فناورانه است، اضافه کرد: در برنامه ملی آبادیران همه نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در آبادانی و پیشرفت کشور مانند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، جهاددانشگاهی، کمیته امداد امام خمینی(ره) که به دنبال توانمندسازی و ارتقای مناطق کمتر برخوردار با استفاده از دانش، فناوری و نوآوری هستند، حضور دارند.

نمایشگاهی با رویکردهای خاص

الشیخ انصاری در ادامه به ویژگی‌های نمایشگاه اشاره کرد و با بیان اینکه در سیاست‌گذاری اجرای نمایشگاه تلاش شده است به موضوعات کلیدی و مؤثر اما کمتر دیده شده در رفع مشکلات مردم توجه شود، توضیح داد: این نمایشگاه در قالب پنج بخش از جمله بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، سلامت بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی برگزار و شرکت‌های دانش‌بنیان هر یک در این حوزه‌ها برنامه‌های خود را برای رفع نیازهای فناورانه و مسئله‌محوری در حوزه آبادانی و پیشرفت فناورانه ارائه خواهند کرد.

معاون راهبردی پارک‌ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از پیشران‌های حوزه فناوری‌های نوین حضوری فعال درطرح ملی و نمایشگاه آبادیران خواهد داشت، افزود: در نمایشگاه آبادیران که از ۲۲ تا ۲۵ خرداد در مصلای تهران برگزار خواهد شد، کاوشکده رسانه برندینگ و بازارسازی مجتمع شهدای تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و دفتر امور اقتصادی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی به ارائه آخرین دستاوردهای خود در این عرصه خواهند پرداخت.

شیخ انصاری اضافه کرد: همرسانی اطلاعات با نهادها و مجموعه‌های متولی پیشرفت و آبادانی از سوی جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی توسعه‌ای و برآمده از بطن انقلاب یکی از اهداف شرکت جهاد دانشگاهی در نمایشگاه آبادیران است. جهاد دانشگاهی همواره ارائه دهنده راهکارهای نوآورانه در حل مسائل اجتماعی از جمله محرومیت‌زدایی و مقابله با فقر بوده است. از این‌رو این نهاد در دومین رویداد ملی آبادیران ظرفیت‌های خود را در بخش‌های فرهنگی، تجاری‌سازی فناوری، آموزش، کارآفرینی و پژوهش با رویکرد محرومیت‌زدایی و در راستای اهداف انقلابی خود به نمایش خواهد گذاشت.

رسیدن به توسعه پایدار، مهمترین نقش دانش‌بنیان‌ها

معاون راهبردی پارک‌ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به عنوان یک بازیگر مؤثر در زمینه کاهش مشکلات در کشور خود را مطرح و اثرگذار باشند گفت: مهمترین نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در محرومیت‌زدایی، توانمندسازی و رسیدن به توسعه پایدار در جوامع هدف است و امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بتوانیم با ایجاد هم‌افزایی در توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان را در برطرف کردن مسائل کشور ارتقا دهیم.

.

دومین دوره نمایشگاه آبادیران از ۲۳ تا ۲۵ خرداد در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و شهروندان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۷ از این نمایشگاه بازدید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.