خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه حضور بی‌بدیل مردم در ۹ دی تجلی جوشش خون امام حسین(ع) در عاشورا بود، ابراز داشت: مردم خون امام حسین(ع) را در خون‌شان احساس کردند و خودجوش، چنان حضوری پیدا کردند که امکان نقش‌آفرینی فتنه‌گران فراهم نشد.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی

حجت الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌های اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره)  برگزار شد، ضمن ارائه ترجمه‌ای از سوره حمد اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که دعا واجب است. مرحوم علامه احمد بن فهد حلی که در علم و عرفان و کرامت اگر نگوییم بی‌نظیر است، اما کم نظیر است، هم در فقه آثار با ارزش و ماندگار دارد و هم کتابی تحت عنوان عدة الداعی و نجاح الساعی دارد که هم کتاب دعا و هم کتاب حدیث، موعظه، اخلاق و هدایت است.

وی افزود: در این کتاب به دعا سفارش می‌کند و می‌گوید به موجب عقل آنچه موجب خسران تو شود حتی اگر شرع نگفته باشد حرام است. هیچ عاقلی خودش را جلوی درنده‌ای نمی اندازد و عقل این طور تشخیص می‌دهد. عقل می‌گوید آنچه مفید است را به دست بیاور و از آنچه ضرر دارد دور شو. حادثه و خطر یا بیماری خبر نمی‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: فردی دیروز با خانواده شهدا بود اما چطور شد امروز فتنه گر شده است؟ خطرات سیاسی و فرهنگی زیاد است. آیا آدمی که نمی‌داند چه زمانی بیماری او را گرفتار می‌کند نباید به پناهگاهی پناه ببرد که قبل از وقوع حادثه بتواند به آنجا برود؟

وی افزود: فردی دیروز قائم مقام بوده، وزیر بوده یا مسئول بوده و امروز در زندان است. این چنین موارد خطرات و بلایای آبرویی در کمین است و باید مراقب باشیم و طبق فرمایش امام علی (ع) باید به سنگر دعا و نیایش متوسل شویم. دست گدایی را همیشه به درگاه الهی ببرید. این نکته عقلی دفع ضرر محتملی است که می‌بینیم در جامعه چه گرفتاری‌هایی وجود دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه گناه نتیجه نسیان حق است، گفت: کسی که خدا را به یاد بیاورد بداخلاقی نمی‌کند، احتکار نمی‌کند، رشوه نمی‌دهد، سیاسی‌بازی نمی‌کند، درمقابل خون شهدا نمی‌ایستاد و نسبت به جوان‌های بیکار بی‌تفاوت نمی‌شود. همه این مشکلات به دلیل حساب نبردن از حضرت حق است.

حجت الاسلام کاظم صدیقی با اشاره به روز نهم دی با بیان اینکه این روز هم ایام‌الله است و هم تجدید خاطره ایام الله ۲۲ بهمن ۵۷ و ۱۹ دی قم است، تاکید کرد: این روز پیروزی خون بر شمشیر و ایمان را در تاریخ به ثبت رساند. ۸ ماه بود با نقشه استکبار در سطح وسیع و شیطان بزرگ و اذنابش که کشورهای بی‌وفا و دروغگوی غربی است و غده سرطانی یعنی اسرائیل، دست به دست هم داده و سال‌ها نقشه کشیده بودند و پایان نظام اسلامی را پیش‌بینی کرده بودند. عده‌ای هم که هرچه سر سفره انقلاب شهرت به دست آورده بودند، با برنامه دشمنان آتش فتنه خارجی را شعله ور کردند و از هیچ کاری در این جهت دریغ نورزیدند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه در آن ایام مردم شب و روز نداشتند، تاکید کرد: همه امور مختل بود. منافع و مجاری اقتصادی نمی‌توانستند در ناامنی امور خود را انجام دهند. اما سلاحی که آمریکا را سرافکنده و رسوا کرد معجزه حضور ایمان، وفا، غیرت، بصیرت و میثاق با نایب امام زمان(عج) و تجدید بیعت با امامان بود. مردم خون امام حسین(ع) را در رگ‌های خود احساس کردند.

صدیقی با تاکید بر اینکه دل‌های مردم کانون عشق به اهل بیت است، گفت: مردم ما فرصت شناس هستند و به موقع حضور می‌یابند. اگر ما شب و روز علی الدوام شکر بگوییم بازهم شکر نعمت ۹ دی نخواهد شد. امام زمان خشنود و رهبری سربلند شد و آتش فتنه نیز خاموش شد. افرادی که پرچم فتنه ۸۸ را برداشته بودند پرچم‌شان گرفته شد اما هنوز فتنه به پایان نرسیده است.

وی افزود: این‌ها آتش فتنه را با برنامه اربابان خارجی روشن کردند و آنچه را که می‌شد برای براندازی یک نظام، از هیچ چیز کوتاهی نکردند. از ایجاد نا امنی، به هم ریختگی تا حمله، شرارت و شب‌ها ندای الله اکبر سر دادن. از همه ابزاری که از بیرون و درون می‌توانستند برای به هم ریختن نظام اسلامی استفاده کنند، استفاده کرده بودند.

صدیقی گفت: سکاندار کشتی انقلاب، این رهبر حکیم و الهی که هم قلبش وصل بود و هم پروردگار عظیم الشان به او ظرفیت، سعه صدر، عاطفه و نظر بلندی داده بود، حاضر نشدند مشکل را نظامی حل کنند،  بلکه منتظر بصیرت بودند.

امام جمعه موقت تهران گفت: طی ۸ ماه هم مخالفین را به حضور پذیرفتند و هم شخصاً نمایندگان سران فتنه محضر ایشان شرفیاب شدند و هرکسی که شبهه داشت توانست مستقیماً در محضر نایب امام زمان خود مطرح کند و به معنای واقعی کلمه اتمام حجت به عمل آمد اما دست بردار نبودند.

خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه دشمنان به دنبال هر فرصتی هستند که ملت ایران را از انقلاب، استقلال و پیشرفت باز بدارند، اظهار داشت: جریان برجام یکی از این مسائلی بود که در حلقه فتنه‌ها پیش‌بینی استکبار عالمی بود. FATF یکی دیگر از این حلقه‌ها است که روی آن اصرار وجود دارد. با برجام سفره مردم کوچکتر شد و گرانی‌ها سیر صعودی طی کرد و مردم عزیز ما در مدت زمان کوتاهی تلخ ترین شرایط را چشیدند. در این رهگذر ماجرای افزایش قیمت بنزین که اصل قضیه آن مسئله هدفمند کردن یارانه‌ها و گرفتن حق دهک‌های پایین از دهک‌های بالای جامعه بود را تجربه کردند.

صدیقی افزود: در مسائل دیگر مرفهین و متمکنین از یارانه‌ها چندین برابر طبقات ضعیف بهره‌مند هستند و شکاف طبقاتی روز به روز بیشتر می‌شود. لذا اصل قضیه هم قانون و هم بر عهده دولت بود اما متأسفانه به درستی ملت را توجیه نکردند. هنوز مردمی که ۸ سال جنگ را با زندگی فقیرانه خود مدیریت کردند و پول قلک‌های بچه خود و گردنبند نوعروسان خود را به جبهه دادند را نشناختند و برایشان روشنگری نکردند. مطالب را واضح نگفتند، نخبگان را توجیه نکردند و به مراجع تقلید قضیه را منعکس نکرده و مردم را دچار شوکی عظیم کردند.

وی تصریح کرد: اینکه مردم از نظر معیشتی واقعاً دارای شرایط سختی هستند. بیکاری، گرانی، تورم، عدم ثبات در بازار، نوسان ارز، سقوط پول ملی و بالا رفتن پول و اعتبار دشمن همه فشارهایی است که کمر مردم را خم می‌کند. در این شرایط با حرکت ناگهانی مواجه شدند و مردم در مقام گرفتن حق خود به خیابان‌ها آمدند. اما من به قربان تک تک این مردم، تا دیدند بلندگوی اسلام و صدای نایب امام زمان از حلقوم نایبش بیرون آمد که مردم صف خود را از اراذل و اوباش جدا کنند، چه مردم نجیبی بودند. این مردم همان مردم سال ۵۷ هستند.

وی ادامه داد: من این ایمان، صلابت بصیرت و دشمن شناسی را به امام زمان تبریک می‌گویم و به همه مردم که همیشه یار و یاور دین بودند و سختی‌ها را تحمل کردند و نگذاشتند آسیبی به امنیت وارد شود و به اراذل و اوباش اجازه ندادند نوامیس را لت و پار کنند و همیشه به عنوان صاحبان اصلی انقلاب با تمام وجودشان ۴۰ سال از این نظام پاسداری کردند. خدایا وقت آن نشده که امام زمانمان بیاید؟ واقعاً انسان در برابر این مردم احساس خضوع می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به بودجه ۹۹ نیز تصریح کرد: با اینکه حضرت آقا بودجه سال ۹۸ را مبتلا به آشفتگی‌هایی می‌دیدند و ارشاد فرمودند تا بودجه را اصلاح کنید اما نه مجلس و نه دولت اهتمامی نکردند و  بودجه ۹۹ همان نسخه ۹۸ است در حالی‌که سند مهمی که برجستگی و بی‌تجربگی دولت‌ها را نشان می‌دهد همان برنامه بودجه است.

صدیقی در پایان تأکید کرد: در بودجه ۹۹ و در این مرحله باید اقتصاد مقاومتی محور طرح بودجه قرار می‌گرفت؛ اما متأسفانه این کار نشده است. ۷۵ درصد بودجه عمومی را شرکت‌های دولتی که معلوم نیست چه اندازه مالیات می‌دهند و زیاندهی قابل ملاحظه‌ای دارند به خود اختصاص دادند و در نتیجه بودجه نظامی و امنیتی و تحقیق در آن زمینه، بودجه آموزش و پروش و بودجه حمایت از دهک‌های ضعیف آنطور که متوقع است پیش‌بینی نشده و امیدواریم مجلس بتواند در این زمینه گام‌هایی را بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.