نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، عصر شنبه ۲۹ اردیبهشت مصادف با سومین روز از ماه مبارک رمضان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیت‌های قرآنی و فرهنگی، به طور رسمی آغاز به کار کرد. نمایشگاه قرآن از ۳۰ اردیبهشت به مدت ۱۶ روز، از ساعت ۱۷ تا ۲۴ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

افتتاحیه نمایشگاه قرآن 97

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ چلچراغ هدایت»، عصر شنبه ۲۹ اردیبهشت مصادف با سومین روز از ماه مبارک رمضان،  با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیام تصویری آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع عظام تقلید،  به طور رسمی آغاز به کار کرد.

آیت‌الله جعفر سبحانی در بخشی از پیام تصویری به مناسبت این مراسم با تشریح عظمت قرآن، اظهار داشتند: امیدواریم تنها حاصل ما از قرآن نمایش و قرائت نباشد بلکه تدبر و به کار بستن در زندگی از اثرات قرآن در زندگی مدنظر قرار بگیرد.

 سیدعباس صالحی در آیین افتتاحیه نمایشگاه قرآن اظهار کرد: جریان احیاء، پایداری و بازسازی تمدن اسلامی و نگرش‌های دینی، اسلامی و انقلابی با قرآن آغاز شد و جمهوری اسلامی مفتخر است که رهبران آن با نگاه قرآنی انقلاب اسلامی را آغاز کردند و ریشه‌ها و پایه‌های انقلاب با قرآن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری بیست‌وششمین دوره نمایشگاه قرآن با عنوان «قرآن چلچراغ هدایت» گفت: این شعار نشان از آن دارد که انقلاب نقش بسزایی را در فعالیت‌های قرآنی داشته است و فعالیت‌های قرآنی پیش از انقلاب و پس از آن با یکدیگر قابل مقایسه نیست. اکنون چندین هزار حوزه قرآنی فعال داریم و موسسات قرآنی در حیطه قرآن بسیار فعال هستند. بسیاری از رویدادهای قرآنی از جمله مسابقات قرآنی که در ۱۰ رشته برگزار می‌شود، جزء فعالیت‌های قرآنی جامعه است. در حوزه فضای دیجیتالی نیز شاهد حضور سایت‌ها و مجموعه‌های فعال در عرصه قرآن هستیم و در حدود ۴۰۰ سایت در فضای قرآنی فعالیت دارند و ۵۰۰ نرم‌افزار قرآنی نیز منتشر شده است.

صالحی درباره نمایشگاه قرآن گفت: یکی از اتفاقات قرآنی انقلاب اسلامی نمایشگاه قرآن است که امروز از ربع قرن آن عبور کردیم و وارد بیست‌وششمین سال برگزاری آن شدیم. این نمایشگاه منحصر به تهران نیست و در کل کشور نمایشگاه‌های قرآنی شروع می‌شوند و نمایشگاه قرآن پهنه‌اش در کل ایران است. همچنین نمایشگاه قرآن به علت گستره تنوع موضوعی‌اش فرصت‌های زیادی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند و نمایشگاه از لحاظ مخاطب و موضوع به همه اقشار و سنین مربوط می‌شود.

وزیر ارشاد تلاش‌های قرآنی جمهوری اسلامی را گسترده، اما ناکافی دانست و گفت: البته این‌ها کافی نیست و باید اتفاقات خوب بیشتری رخ دهد. مردم ایران که زیر پرچم قرآن هستند تعهدات بیشتری در برابر قرآن دارند. البته مجموع تلاش‌های چهل ساله کارنامه‌ای درخشان است، اما باید گام‌هایی را باز برداریم.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت ارشاد اسلامی و رئیس بیست و ششمین نمایشگاه قرآن، بیان داشت: در این دوره از نمایشگاه سه رویکرد تعامل سازنده با بدنه نخبگانی مدیران و دانشوران قرآنی و خروج از نگاه‌های عوامانه هم در محتوا و هم در قالب داشته‌ایم. این نمایشگاه مسئول ارتباط با بدنه نخبگانی مدیران قرآنی است. رویکرد دوم نگرش دانش‌بنیان به فعالیت‌ها است که برنامه‌ریزی‌ها حدود ۱۵۰ برنامه خرد و کلان را در دوره بیست و ششم اجرا می‌کنیم که هیچ کدام از آنها را بدون کارشناسی تصویب نکردیم و سومین رویکرد برنامه‌محوری با رویکرد تحولاتی بوده است که برای جذب بیشتر علاقه‌مندان نوآوری‌ها و تحولاتی را با دانش‌وران برجسته قرآنی داشته‌ایم و گمانمان بر این است که تا حدی در این عرصه موفق بودیم.

همچنین در این مراسم، از مصحف نفیس قرآن کریم منسوب به امیرالمومنین، حضرت علی(ع) و تمبر ربع قرن نمایشگاه قرآن کریم، رونمایی شد. در این آیین که در سالن چهل‌سرایمصلای امام خمینی(ره) ، برگزار می‌گردید، با حضور وزیر ارشاد، آیت الله هاشم‌زاده هریسی عضو خبرگان رهبری و حجت الاسلام محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه،  حمیدرضا مستفید پژوهشگر قرآنی و طیار آلتیقولاچ، یکی از نسخه‌شناسان برتر دنیا و اهل ترکیه، از قرآن منسوب به امیر المومنین(ع)، رونمایی شد. این مصحف شریف از کتب قرون اولیه اسلامی است.

گفتنی است با اشاره به برپایی نمایشگاه بین المللی قران کریم در مصلی، تا پایان زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن، ساعت مسافرگیری در خطوط ۱ و ۳ متروی تهران، تا ساعت ۲۴ افزایش می‌یابد. 

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از یکشنبه ۳۰ اردیبهشت تا ۱۴ خرداد( ۴تا۱۹ ماه مبارک رمضان)  از ساعت ۱۷ الی۲۴ در مصلای امام خمینی(ره) ، میزبان عموم مردم خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.