مراسم قرائت دعای عرفه و نکوداشت شهدای فاجعه منا، عصر امروز در شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد

دعای عرفه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد

 در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به سخنرانی پرداخت و ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای حج خونین سال ۶۶ و شهدای حج سال گذشته درمسجدالحرام و فاجعه منا و با ابراز تاسف از اینکه سعودی ها و مفتیان مزدور آنها در رسانه های ارتباط جمعی می گویند جمهوری اسلامی ایران حج را سیاسی کرده و بدنبال طرح مسایل فرقه ای و طائفه ای درحج است، تصریح کرد: این شبهه ای که سعودی ها مطرح می کنند یک سفسطه سیاسی است و ما هیچ وقت از حج، استفاده سیاسی نکرده ایم گرچه حج را سیاسی می دانیم.

وی افزود: قرآن این موضوع را به ما می گوید و می فرماید: «وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَیٰ کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ﴿الحج: ٢٧﴾» این اجتماع سالیانه برای این است که منافع امت اسلامی رقم بخورد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت تاکید کرد: آنچه ما در حج انجام داده ایم مبنای دینی، شرعی و قرآنی دارد و براساس تکلیف الهی عمل کرده ایم.

وی با اشاره به برگزاری مراسم دعای کمیل با نظم و آرامش توسط زائران با فضیلت ایران اسلامی این سوال را مطرح کرد که کجای این دعا سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران بدنبال بهره برداری سیاسی از این دعای شریف بوده است؟

وی همچنین برگزاری دعای شریف عرفه در چادرهای زائران ایرانی را یادآور شد و افزود: این دعا زیباترین نیایش عارفانه با خداست وحالت خضوع، خشوع، گریه و ناله مردم در این دعا مثال زدنی است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین به برگزاری مراسم برائت ازمشرکان در صحرای عرفات اشاره واضافه کرد: با مراجعه به آیات قرآنی درمی یابیم که این موضوع از زمان حضرت نوح (ع) به این طرف بعنوان یک وظیفه شرعی مطرح بوده است.

وی افزود: حضرت نوح می فرماید: «وَأَنَا بَرِیءٌ مِّمَّا تُجْرِمُونَ ﴿هود: ٣٥﴾» از عملیات مجرمانه برائت می جوید و حضرت هود می فرماید : «قَالَ إِنِّی أُشْهِدُ اللَّـهَ وَاشْهَدُوا أَنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تُشْرِکُونَ ﴿هود: ٥٤﴾» خدا را شاهد می گیرم و شما هم شاهد باشید که من ازآنچه که شما به خدا شرک می ورزید بیزارم، لفظ برائت از مشرکان مربوط به انبیاء گذشته است و مطلب جدیدی نیست.

نماینده ولی فقیه با اشاراه به اینکه قرآن د رمورد ابراهیم خلیل هم می فرماید: «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنکُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ ... ﴿الممتحنة: ٤﴾»گفت: ابراهیم خلیل این چنین اظهاربرائت کرد و شیوه او برای ما یک الگو و اسوه است، قرآن این را از ما می خواهد و در آیات متعدد دیگرهم این معنا دیده می شود که إنی بری مما تشرکون.

سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: اگر ما برائت ازمشرکان انجام می دهیم یک واجب دینی و چیزی است که از انبیاء گذشته رسیده است. رسول گرامی اسلام هم این برنامه را انجام داد و به امیرمؤمنان دستور داد و ایشان هم برائت را اعلام کردند، شیعه علی ابن ابیطالب می خواهد با تأسی به پیغمبر و علی بن ابیطالب، برائت را اجرا کند، کجای این سیاسی است؟

وی تصریح کرد: شمایید که ازحج استفاده سیاسی می کنید. شمایید که دربقیع به مسلمانان اعم از شیعه و سنی اهانت و آنها را مشرک خطاب می کنید. چرا؟ برای این که آنها به زیارت آمده اند، زیارت که اختصاص به شیعه ندارد، اهل سنت هم به آن اعتقاد دارند.

وی ادامه داد: شمایید که به مزدوران خود دستور می دهید درحالی که شیعیان در نمازهای جمعه حضور دارند آنها را مشرک بنامند و به آنها اهانت کنند. شمایید که در ایام حج حدود یازده میلیون جلد کتاب را به بیست زبان زنده ترجمه و منتشرمی کنید و شیعیان را مشرک قلمداد می نمایید. شمایید که می گویید حج یک عبادت خشک و خالی است و اجازه نمی دهید که مسلمانان با هم حرف بزنند و از درد دل یکدیگر باخبر شوند.

وی افزود: مشکل فلسطین، عراق، لبنان، بحرین وامثال این ها را کجا باید حل کرد؟ شما استفاده سیاسی می کنید نه ما. امام خمینی(ره) فتوا صادر کردند که هرگاه شیعیان به مکه و مدینه می روند در هتل ها نماز جماعت اقامه نکنند؛ بلکه به مساجد اهل سنت رفته و با آنها نماز بخوانند و نمازشان هم اعاده ندارد. رهبری معظم و مراجع ما هم چنین نظری دارند، به ما که دنبال وحدت امت اسلامی هستیم می گویید تفرقه انگیز، این شمایید که تفرقه ایجاد می کنید و می خواهید خود را از این مسائل مبرا نموده و بی کفایتی ها را بپوشانید.

وی اضافه کرد: بی کفایتی از این بالاتر که در مسجد الحرام تعداد زیادی از زائران کشورهای مختلف و همچنین ۱۲ زائر ایرانی براثر بی توجهی مسئولین سعودی به شهادت رسیدند. چرا پیش بینی های لازم صورت نگرفته بود؟ چرا به جرثقیلی که کارش تمام شده و دارای مشکل بود و به شما هشدار داده شده بود توجه نکردید؟ چرا در منا بیش از ۴۵۰ زائر ایرانی و بیش از ۷ هزار زائر از کشورهای اسلامی را این چنین مظلومانه و با لب تشنه به شهادت رساندید؟ این بی کفایتی را چگونه می خواهید جبران کنید؟

نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه ما هیچ وقت استفاده سیاسی از حج نکرده ایم، ازسازمان ملل متحد بعنوان سازمان وابسته به ابرقدرت ها نام برد و گفت: مسلمانها کجا مظلومیت خود را فریاد کنند؟ چرا اجازه نمی دهید از حج به نفع مسلمانان بهره برداری شود؟ برای همین است که متأسفانه مردم شریف، قهرمان و خداجوی ما را ازحج محروم و صد عن سبیل الله کردند و قطعاً مجازات خدا هم شامل حال آنها خواهد شد.

وی درادامه فرازهایی از دعای عرفه را قرائت کرد و شهادت مظلومانه مسلم بن عقیل اولین سفیر حسین بن علی (ع) درکوفه را گرامیداشت و از رسانه ملی نیز برای پوشش این مراسم تقدیرکرد.

برپایه این گزارش سردارمحسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید نیزدراین مراسم با اشاره به شهادت هزاران نفراز ضیوف الرحمان از۳۷ کشور اسلامی درحج سال گذشته که بیش از ۴۶۰ حاجی ایرانی در فاجعه منا و ۱۲ زائر دیگر درحادثه مسجدالحرام نیز در میان آنها بودند، اظهار داشت: این فجایع به دلیل بی لیاقتی وبی عرضگی کشور میزبان اتفاق افتاد و میلیون ها نفر را درجهان اسلام عزادار کرد.

سردار انصاری با اشاره به اینکه نتایج بررسی های حکومت عربستان اعلام نشده است، تصریح کرد: عذرخواهی، تشکیل کمیته حقیقت یاب ومعرفی و مجازات مسببین مطالبه جهان اسلام است.

مراسم با قرائت دعای عرفه، با نوای حاج میثم مطیعی در کنار پیکرهای مطهر دو شهید گمنام که فضای روحبخشی را در شبستان مصلی امام خمینی (ره) تهران حاکم کرده بود، ادامه یافت.

پس از اتمام دعا، مردم شهیدپرور تهران، به تشییع شهدای گمنام پرداختند و مراسم با مداحی حاج میثم مطیعی با موضوع شهدای منا خاتمه یافت.

مراسم با قرائت دعای عرفه، با نوای حاج میثم مطیعی در کنار پیکرهای مطهر دو شهید گمنام که فضای روحبخشی را در شبستان مصلی امام خمینی (ره) تهران حاکم کرده بود، ادامه یافت.

پس از اتمام دعا، مردم شهیدپرور تهران، به تشییع شهدای گمنام پرداختند و مراسم با مداحی حاج میثم مطیعی با موضوع شهدای منا خاتمه یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.