نیم‌طبقهشبستان مصلی با ۶ هزار متر مربع میزبان ناشران و بازدیدکنندگان خواهد بود که در طول این نمایشگاه ۵ هزار عنوان کتاب در قالب‌های مختلف برای گروه‌های سنی گوناگون در دسترس مراجعه‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در مصلی به نمایش گذاشته می شود

نشست خبری هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور سردار احمد ذوالقدر جانشین سپاه تهران بزرگ، همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و سردار علی ناظری مدیر نشر فاتحان در روز ۳۱ شهریور در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.

*خبرنگاران رسالت خود را در قبال این نمایشگاه انجام دهند

احمد ذوالقدر با اشاره به جایگاه کتاب در میان بشر گفت: قدیمی‌ترین، ماندگارترین و مستندترین ابزاری که به حفظ میراث بشر کمک کرده کتاب است. تورات، انجیل و قرآن کریم همه مکتوباتی است که خداوند به واسطه آنها با بندگان خود صحبت کرده است و از این رو می‌توانیم کتاب را بهترین یار و همدم انسان برشمرد. هرچیزی مکتوب نشود لاجرم از بین خواهد رفت هرچند مغز انسان می‌تواند محفوظاتی داشته باشد اما به مرور از بین می‌رود اما با کتابت آنها محفوظ خواهد ماند.

وی در ادامه با اشاره به خبرنگاران حاضر در نشست گفت: رسالت خود را برای بازدید اقشار مختلف از این نمایشگاه انجام دهید، همچنین از کلیه نخبگان و اهالی قلم دعوت می‌کنیم تا از این نمایشگاه بازدید کنند. هزاران عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در این نمایشگاه کنار یکدیگر جمع شده اند که تمام سلایق می‌تواند از آنها استفاده کند.

سردار ذوالقدر گفت: مصلی امام خمینی (ره) نیز برای محل این نمایشگاه در نظر گرفته شده که از سوم تا نهم مهرماه از ساعت ۱۴ الی ۲۱ علاقمندان می‌توانند از آن بازدید کنند. همچنین افتتاحیه این نمایشگاه سوم مهر از ساعت ۱۶ با حضور چهره‌های گوناگون برگزار می‌شود.

*نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از پیشتازان نمایشگاه‌های تخصصی است

همایون امیرزاده در این نشست با اشاره به حضور سپاه تهران در این نمایشگاه گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حمایت از فعالیت‌های نمایشگاهی تخصصی سیاست‌هایی را اتخاذ کردیم که این نمایشگاه یکی از آنهاست که البته باید اشاره کنیم نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از پیشتازان عرصه نمایشگاهی در کشور است. فعالیت این نمایشگاه به نسبت سایر نمایشگاه‌های تخصصی قابل توجه است و به همین منظور ارشاد از آن حمایت می‌کند.

وی افزود: نتیجه رصدهای ما موجب امیدواری شده که بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج کنیم. این جمع تخصصی ایجاد شده و اکنون پس از ۶ دوره از برگزاری آن شاهد رشد و افزایش کیفیت آن هستیم. همچنین این نمایشگاه به همکاری ما با بسیج و سازمان حفظ سرفصل‌های دیگری را برای ما باز کرده که گام‌های خوبی برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس به واسطه آن برداشته شده است.

امیرزاده گفت: با همکاری سردار ناظری ۱۰۰۰ نمایشگاه در سراسر کشور و یا نمایشگاه راهیان نور ۲ عنوان کاری است که صورت گرفته و می‌توان به آنها اشاره کرد همچنین تفاهم‌نامه‌هایی برای تالیف و جذب نویسندگان جوان از جمله فعالیت‌های مشترک ما به شمار می‌رود. ترویج کتاب در کتابخوانی در حوزه ایثار و شهادت در سطح ادارات کل استانها از جمله فعالیت‌های مشترک است.

مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این نشست گفت: ایثار و شهادت در مقابل کسالت، ذلت و سرخوردگی است که اگر جایی در صدد ترویج ایثار و شهادت باشد در واقع در برابر ذلت ایستاده است. معاونت فرهنگی اجرای این نمایشگاه را بر عهده دارد که ۱۳۰ غرفه را در نیم طبقه دوم مصلی تهران برگزار کرده که سازه‌هایی اصولی از نظر فنی و ایمنی در آنجا احداث شده است.

*۴۰۰ میلیون ریال یارانه برای خرید از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

او اضافه کرد: همچنین بانک عامل به زودی در نمایشگاه مستقر می‌شود و تا این مرحله ۴۰ میلیون تومان به عنوان یارانه خرید کتاب در نظر گرفته شده است. علاوه بر این ۳۰ میلیون تومان نیز برای اجرای سازه‌ها هزینه‌ شده که از جمله مشارکت‌های معاونت فرهنگی در برگزاری این نمایشگاه به شمار می‌رود.

امیرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به تخفیف‌های نمایشگاه، گفت: ۲۰ درصد تخفیف براساس سقف فروش از سوی معاونت فرهنگی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود که باید حداقل ۲۰ درصد تخفیف که از سوی ناشران ارائه می‌شود را به آن اضافه کرد. نمایشگاه ملی دفاع مقدس روز به روز به استانداردها نزدیک می‌شود و این سبب افزایش حمایت‌های ارشاد از این نمایشگاه شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بدهی ارشاد به ناشران گفت: ارشاد بدهی ۱۴ میلیارد تومانی به ناشران ندارد چه رسد به اینکه این میزان فقط برای ناشران استان فارس باشد. بدهی ارشاد به ناشران استان فارس حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که آن هم به زودی پرداخت خواهد شد.

*نمایشگاه کتاب دفاع مقدس یک حرکت ملی است

سردار علی ناظری در بخش دیگری از این نشست گفت: ۶ سال پیش که این کار آغاز شد حس کردیم که تولیدات دفاع مقدس به حدی رسیده که بتوانیم محلی برای عرضه آنها داشته باشیم و در طول این ۶ سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌هایی انجام داده که موجب ارتقای سطح نمایشگاه شده است. این نمایشگاه یک حرکت ملی است که مخاطب آن تمام ملت ایران است و در استان‌های مختلف اجرا خواهد شد.

وی افزود: در این نمایشگاه همه داشته‌های دفاع مقدس عرضه خواهد شد که این حرکت اول است که به صورت متمرکز در نمایشگاه ملی دفاع مقدس دیده می‌شود. کرمان، ساری و اهواز کاندیداهای میزبانی هفتمین دوره بودند اما به دلیل عدم آمادگی این دوره در تهران برگزار می‌شود.

*۵هزار کتاب دفاع مقدس در ۶هزار متر مربع

ناظری گفت: نیم‌طبقه دوم مصلی با ۶ هزار متر مربع میزبان ناشران و بازدیدکنندگان خواهد بود که حدود ۱۰۰ ناشر تاکنون ثبت‌نام کردند و از سوم تا نهم پذیرای بازدیدکنندگان خواهند بود. در طول این نمایشگاه ۵ هزار عنوان کتاب در قالب‌های مختلف برای گروه‌های سنی گوناگون در دسترس مراجعه‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

او اضافه کرد: در این نمایشگاه نشست‌های تخصصی توسط کمیته علمی که رحیم مخدومی دبیر آن است برگزار می‌شود. ۱۵ برنامه رونمایی در ۳ زمان با موضوعات متنوع یکی از آن برنامه‌ها است همچنین معرفی پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه، انتخاب غرفه نمونه ناشر دولتی و خصوصی، معرفی مروج نمونه کتاب دفاع مقدس در طول سال، انتخاب خبرنگار نمونه حوزه دفاع مقدس و انتخاب نشریه نمونه از جمله تقدیرهایی است که در روز اختتامیه برگزار خواهد شد.

*مدافعان حرم یکی از شعارهای فعالیتی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

ناظری با اشاره به محورهای فعالیتی هفتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: موضوع مدافعان حرم یکی از شعارهای این نمایشگاه است که بیشتر به آن پرداخته خواهد شد و حمایت‌های آمریکا و غرب از مخالفین جمهوری اسلامی و کارشکنی‌ آنها علیه این نظام اسلامی دیگر موضوعی است که در این نمایشگاه به آن پرداخته خواهد شد.

وی با اشاره به بخش‌های جنبی نمایشگاه گفت: نمایشگاهی از تقریظ‌ های رهبر انقلاب در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد تا مراجعه کنندگان با آن کتب آشنا شوند همچنین برنامه‌هایی با همکاری سپاه تهران برای کودکان و نوجوانان ترتیب داده‌ایم. برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت نشریه‌های دفاع مقدس یکی دیگر از این فعالیت ها است. ما در سالهای گذشته نشریه‌های زیادی در این زمینه داشتیم اما امروز تنها ۲ نشریه باقی مانده که در این نشست‌ها به مسئله نشریه‌های دفاع مقدس اشاره خواهیم کرد. همچنین تاکنون بیش از ۱۷۰ عنوان کتاب دفاع مقدس ترجمه شده که تلاش می‌کنیم غرفه‌ای به آنها اختصاص داده شود تا بازدید کنندگان با آنها آشنا شوند. غرفه کارنامه نشر دفاع مقدس تا سال ۹۵ یکی دیگر از بخش‌هایی است که در نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

*۱۵هزار عنوان کتاب در برابر ۲۸۰هزار شهید دفاع مقدس

ناظری در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد شرکت کنندگان در دفاع مقدس و نسبت کتاب‌هایی که در این موضوع منتشر شده گفت: آنچه که ثبت شده بیش از ۲ میلیون نوبت اعزام به دفاع مقدس صورت گرفته که ۲۸۰ هزار شهید داشته‌ایم که ۱۸۰ هزار نفر از آنها در عملیات‌های مستقیم به شهادت رسیدند و ۱۰۰ هزار نفر در سایر مواقع مانند بمباران‌های شهری و یا شیمیایی به شهادت رسیدند که ۱۵ هزار عنوان کتاب تاکنون با موضوع دفاع مقدس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.