بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات با شعار «شفافیت و صداقت» از چهاردهم آبان ماه با حضور مسئولان کشور و اهالی رسانه و فرهنگ و هنر در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) گشایش خواهد یافت و تا ۲۱ آبان پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ رسانه‌ای خواهد بود.

 نمایشگاه مطبوعات با شعار «شفافیت و صداقت» برگزار می‌شود

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ طی سخنانی گفت:
امسال ۶۲۰ غرفه در بخش‌های مختلف از جمله شامل دین و اندیشه، سیاسی و اقتصادی، خانوادگی، رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی در مصلی تهران برپا شده است که بیش از ۸۰۰ رسانه را در خود جای داده است.

انتظامی با بیان اینکه این نمایشگاه بهترین فرصت برای ارزیابی عملکرد رسانه‌ها و ارتباط بیشتر آنها با مخاطبان است، گفت: ۲۳ موسسه مطبوعاتی، ۶۳ رسانه استانی و منطقه‌ای، ۸ تشکل مطبوعاتی، ۲۰ کسب و کار مرتبط با حوزه مطبوعات، ۷ اداره روابط‌عمومی و دو نشریه دانشجویی در این دوره از نمایشگاه مطبوعات حضور دارند. همچنین ۴۰ روزنامه، ۱۳ خبرگزاری عمومی، ۲۳ موسسه در بخش دین و اندیشه،  در بخش رسانه‌های فرهنگی و هنری ۸۶ غرفه، در بخش رسانه‌های سیاسی و اقتصادی ۹۴ غرفه، در بخش رسانه‌های آموزشی و تخصصی ۹۹ غرفه، در بخش رسانه‌های عمومی و خانواده ۷۹ غرفه و در بخش رسانه‌های حوزه کودک و نوجوان ۱۱ غرفه دایر شده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه از برگزاری نشست‌های تخصصی در نمایشگاه مطبوعات خبر داد و افزود: بخش قابل توجهی از این نشست‌ها توسط خود رسانه‌ها برگزار خواهد شد. همچنین کارگاه‌های تخصصی کاربردی نیز در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود و هر روز یک مهمان خارجی در غرفه رسانه‌ها حضور خواهد داشت.

به گفته انتظامی، شعار این دوره از نمایشگاه مطبوعات، شفافیت صداقت است و این شعار در شورای سیاستگذاری نمایشگاه مطبوعات به تصویب رسیده است.

معاون مطبوعات وزیر ارشاد با تاکید بر مطالبه شفافیت‌سازی از سوی رسانه‌ها یادآور شد: باید همه به عنوان یک وظیفه بخواهیم که شفافیت گسترش پیدا کند چرا که راه مبارزه با فساد است و می‌تواند به توسعه مردم‌سالاری کمک کند. همچنین شفافیت هزینه‌های نظارت را کاهش می‌دهد. بنابراین از رسانه‌ها انتظار می‌رود در رفتار خودشان با توسعه مبانی و روش‌های حرفه‌ای نسبت به پیگیری حقوقی مردم رفتار صادقانه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از رونمایی کتاب «حقوق جهانی ارتباطات»، نوشته مرحوم کاظم معتمدنژاد خبر داد و گفت: این کتاب برای نخستین بار در نمایشگاه امسال رونمایی می‌شود و همانگونه که می‌دانید جایگاه و نظریات کاظم معتمدنژاد در عرصه روزنامه‌نگاری بر همگان تثبیت شده است.

انتظامی با اشاره به قدردانی از برگزیدگان نمایشگاه مطبوعات همزمان در مراسم اختتامیه توضیح داد: همانند ۴ سال گذشته رسانه‌های برتر در حوزه زبان و ادبیات فارسی قدردانی می‌شوند و البته برگزیدگان دوره‌های پیشین نیز از مزایایی در ثبت‌نام این دوره از نمایشگاه برخوردار بوده‌اند.

رشد ۳۰ درصدی حضور رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات 

به گفته انتظامی، برگزاری نمایشگاه عکس با موضوعات محیط‌زیست، ایران و کره جنوبی و ایران در سالی که گذشت از دیگر برنامه‌های جنبی این دوره از نمایشگاه مطبوعات است. علاوه بر این تلاش شده تا تنوع دیدگاه‌های سیاسی در نمایشگاه امسال بیشتر باشد و البته این تنوع به لحاظ سیاسی، مدیوم رسانه‌ای و تعداد رسانه‌های حاضر در این دوره افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: حضور رسانه‌ها در این دوره از نمایشگاه مطبوعات رشد ۳۰ درصدی داشته و این رشد کمی و کیفی را می‌توان در عناوین و تعداد رسانه‌های حاضر در این دوره مشاهده کرد.

انتظامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ضمانت اجرایی برای شعار امسال نمایشگاه مطبوعات به ویژه در بخش شفاف‌سازی گفت: به هر حال با انتشار قانون دسترسی آزاد به اطلاعات رسانه‌ها می‌توانند این مطالبه را داشته باشند ما نیز برای توسعه این رویکرد سه کار را باید در دستور اجرا قرار دهیم. نخست به مردم آموزش بدهیم که از چه حقوقی در این باره برخوردار هستند. دستگاه‌های دولتی و اطلاعاتی باید در صورت مطالبه مردم طی ۱۰ روز کاری اطلاعات را در اختیار آنها قرار بدهند. از سوی دیگر مدیران نیز باید آموزش ببینند که چگونه این قانون را اجرا کنند و در مرتبه سوم بدنه اجرایی کشور نیز باید آموزش داده شود تا نسبت به این قانون پاسخگویی داشته باشد.

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور رسانه‌های خارجی در این دوره توضیح داد: صرف دعوت از سه رسانه خارجی نمی‌تواند ما را مجاب کند که عنوان بین‌المللی به این نمایشگاه بدهیم بنابراین رویکرد ما در این نمایشگاه تقویت توانمندی رسانه‌های داخلی است.

تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای و کاهش مصرف روزنامه

معاون مطبوعات وزیر ارشاد در بخش پایانی سخنانش با اشاره به تغییر الگوی مصرف رسانه‌ای و کاهش مصرف روزنامه در کشور گفت: به هر حال الگوی مصرف رسانه‌ای تغییر کرده و رسانه‌های اجتماعی جایگزین رسانه‌های جمعی شده‌اند اما این بدین معنی نیست که رسانه‌های جمعی میدان را خالی کنند بلکه تاکید بیشتر بر وجود ممیزه در رسانه و تعامل آنها با یکدیگر می‌تواند به ماندگاری رسانه‌ها کمک کند. امروز رسانه‌ها رقیب یکدیگر نیستند بلکه مکمل همدیگر می‌توانند باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.