کد خبر: 244
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

عملیات اجرایی نصب ایوان مسجد جامع مصلای امام خمینی(ره) از اردیبهشت ماه آغاز و بتن ریزی این سازه نیز از اوایل پاییز شروع خواهدشد.

سازه ایوان بزرگ مسجد جامع

مهندس طاهردوست، مجری موسسه حرا از اجرای عملیات ساخت ایوان مسجد جامع در مصلای امام خمینی(ره) خبرداد و با اشاره به اینکه طراحی ایوان مسجد جامع مصلی از ۶ سال پیش آغاز شده گفت: به علت کیفیت پایین و تراکم آرماتورهای سازه، امکان اجرای ایوان به صورت قبل امکان پذیر نبود و بر همین اساس پس از بررسی دوباره و تایید کارشناسان از ۴ ماه پیش عملیات اجرایی این بخش با طراحی جدید شروع شده است.
وی ادامه داد: سازه‌ای که برای ایوان طراحی شده به صورت کامپوزیت، ترکیبی از بتون و فولاد است که توسط گروه ایرانی و تحت نظر دکتر میرقادری طراحی شده است و «موسسه حرا» زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مسئولیت ساخت آن را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قطعات فلزی این ایوان ساخته شده و در حال نصب است افزود: پس از نصب قطعات فلزی، زیرپایه ها نیز نصب شده و عملیات آرماتوربندی و قالب ریزی انجام خواهد شد.
طاهردوست همچنین به این مساله هم اشاره کرد که تا ۳ ماه آینده اسکلت بنای ایوان کامل خواهد شد و برای اتمام عملیات کلی سازه، ۳۰ ماه زمان احتیاج داریم.
وی با اشاره به اینکه صحن مرکزی مصلی در حال حاضر در واقع یک کارگاه اجرایی برای ساخت ایوان مسجدجامع است اضافه کرد: این ایوان ۱۱۰ متر دهانه دارد و ۱۱۰ متر طول. همچنین ارتفاع سازه این بنا نیز ۸۰ متر است که از جمله سازه‌های منحصر به فرد دنیا محسوب می شود. هر قاب حدود ۱۲ قطعه است و در مجموعه کل سازه چیزی حدود ۳۰۰ قطعه است.
مجری موسسه حرا با بیان اینکه بزرگ‌ترین تناژ قطعاتی که برای سازه ایوان بکار رفته حدود ۷۰ تن است و در ارتفاع ۸۰ متری نصب می‌شود افزود: البته قطعات فلزی این سازه با توجه به ابعاد، تعداد و قطعاتی که نیاز است ابتدا در کارخانه ساخته و پس از حمل در محل پروژه، قطعات با کمک جرثقیل ۴۵۰ تنی نصب می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه قطعات این سازه سنگین و بزرگ هستند از جرثقیل های بزرگ و خاصی که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در اختیار دارد برای نصب این سازه ها استفاده شده است.

طاهردوست به امکان مشاهده این سازه از بزرگراه‌های رسالت، همت و مدرس هم اشاره کرد و با بیان اینکه محدوده اطراف شبستان نیز درحال کف سازی است گفت: پس از انجام عملیات اجرایی در کارگاه، محوطه اطراف شبستان با سنگ کف پوش خواهدشد.
وی تصریح کرد: مراحل طراحی، ساخت و نصب این سازه کم نظیر با همت مهندسان ایرانی انجام شده است.

ساخت ایوان مسجد جامع مصلای امام خمینی(ره)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.